Glimtar från Sommarmötet på Hjo folkhögskola 4-6 augusti 2017

Från Alingsås i väster till Hjo i öster gick färden med stor förväntan till en underbar plats vid Vätterns strand dit hade vi alla vår längtan. Vårt möte blev gott, vi bad var dag och hade trevliga kvällar i fiket. Vi tackar för oss och önskar Hjo allt gott Är detta en försmak av det himmelska riket?

Vår familj älskar kristna möten på sommaren. Därför är det alltid med glädje som vi förbereder och packar inför sommarmötet på Hjo folkhögskola. När vi anländer på torsdag eftermiddag är skolan nästa lite öde. Skolterminen har ju inte börjat och personalen är fortfarande sommarledig, förutom ett par mycket trevliga personer som möter oss i receptionen nämligen Anneli Rundberg och Christina Bodin. Vi känner oss genast varmt välkomna till folkhögskolan och så börjar förberedelsearbetet med alla praktiska saker som ska fungera under mötet.

När de första mötesdeltagarna anländer på fredagen infinner sig den rätta atmosfären. Det som dagen innan var öde och tomt blir nu fullt av liv och människor. I år gladde vi oss särskilt åt att Anne Helene och Kjell Martin Moksnes från Norge hittade till Sommarmötet. Det var spännande att prata med dem om det kristna livet och om lekmannarörelsen i Norge jämfört med Lekmannaförbundet. Tack vare Kjell Martins flitiga antecknande kan du ta del av Carl-Erik Sahlbergs undervisning på följande sidor under rubriken ”Ett brev från Norge”. Efter lunch inleder Anders Nordberg med en historisk exposé över lekmannarörelsen, hur allt började, 100-årsjubiléet nästa år o.s.v., men också framåtblickande tankar presenteras av vår förbundsordförande.

Kvällen inleds med ”överraskningarnas afton” där ungdomarna lockar till skratt i några väldigt komiska sketcher. Undervisningen på fredagskvällen leds av kyrkoherde emeritus Anders Reinholdsson. Vi får vara med om en fantastisk vandring i Martin Luthers böneliv som du kan ta del av på följande sidor. Fredagskvällen avslutas i kapellet med en rogivande och meditativ aftonbön som leds av Karin Andersson och Agneta Jonasson. Tills sist njuter vi alla av kvällsfika och samvaro med varandra.

Markus Åström och Jakob Andersson fixar grillbuffé.

På lördag får vi, efter en god frukost, vara med om ytterligare en nyttig undervisning av Anders Reinholdsson med rubriken ”Bönen som Jesus lärde oss”.

Nu har vi fått så mycket undervisning att det behövs lite tid att reflektera och vi får ett par timmar för fritidsaktiviteter. På eftermiddagen får vi lyssna till hur bönelivet fördjupades i S:ta Clara kyrka under Carl-Erik Sahlbergs ledning. Vid fyratiden tänder vi grillarna och en dryg timma senare njuter vi alla av en grillbuffé som inte kan beskrivas med ord, den måste upplevas!

På lördagskvällen sjunger vi allsång på temat ”Minns du sången?” under ledning av Kristina Åström och Lars Antborg. Härliga och ljuvliga sånger!

Aftonbönen, med tema ”Barmhärtighet”, leds av Anders Nordberg varefter vi får njuta av ännu en kvällsfika. På lördagskvällen ansluter Thommy Hallin med hustru Agneta till Sommarmötet.

Undervisning med Thommy Hallin

På söndag leder Thommy en väldigt spännande undervisning om ”Bön i lovsången”. Vi återkommer med en sammanfattning i kommande nummer av denna tidning. Thommy leder också sändningsmässan som blir en väldigt fin avrundning på Sommarmötet i Hjo 2017.

Anders Åström
Ordf. Lekmannaförbundet i Skara stift