Stiftskonvent i Lunds stift

Vårsolen strålade över de 95 deltagarna som samlades i Höörs församlingshem för att hålla årets stiftskonvent. Efter fika och registrering hölls morgonbön och vi sjöng ”Se jag vill bära ditt budskap Herre” till ett ganska ovanligt ackompanjemang av dragspel och djembe-trumma. Utflykten för icke ombud gick till Hallaröds medeltida kyrka. I samband med årsmötesförhandlingarna avtackades Ann-Christin Nilsson, Örkelljunga, Nils-Gunnar Jarring, Brunnby, och Egon Svensson, Ekeby, för mångåriga insatser i valberedningen. Efter lunch höll organist Lars Vahlén, Höör, ett uppskattat anförande på tema ”Luther och musiken – musikens betydelse för Martin Luther och den evangelisk-lutherska kyrkotraditionen”. Bakom den något långa titeln framkom en medryckande, intressant och lite ifrågasättande resa genom tiden med början hos Pytagoras och slut i vår tid. Vad är tradition? Vem och vad skapar traditioner? Är det verkligen så att ”vi alltid har gjort så här”? Vi fick alla något att ta med oss hem och fundera kring vår reformator och våra traditioner.

Dagen avslutades med sändningsmässa i Höörs kyrka som leddes av kh Mikael Johansson, Höör och förgylldes av vackra vårsånger.

Magnus Wittgren,
Ordförande i Lekmannaförbundet i Lunds stift

Sändningsmässa i Höörs kyrka.
Lars Vahlén talar.
Samtal pågår